21 mei 2018

21/5 Villafranca del Bierzo - Sarria

Lekker geslapen vannacht en niet gehoord dat er al een deel van de wanderlaars van mijn kamer vertrokken was. Anderzijds lagen er nog 3 te ronken, dus maar stil klaargemaakt en dan gaan ontbijten.

Het ziet er een mooie dag uit te worden, maar toch maar aangekleed zoals gewoonlijk. Het blijkt al gouw dat ik de windstopper niet nodig heb, en die gaat dan ook al vlug terug in de zak.

Bij het buitenrijden van Villafanca nog even stoppen voor het rode licht aan de brug, die te smal is voor 2 auto's. Dat heb je hier wel meer, en je kan dikwijls de andere kant niet zien omdat de brug te hoog is.


Vandaag staat de laatste grote klim op het programma. De toppen liggen tussen de 33 en 41 kilometer van de start, dus een lange aanloop. Hoewel het maar 1300 meter is deze keer bedriegt dit een beetje want het vertek in Villafranca ligt ook 250 meter lager dan gisteren. De aanloop gaat maar langzaam omhoog en na 16 kilometers  zitten we nog maar op 630 meter. De snelweg die ook door dit dal loopt is ondertussen al een heel stuk hoger, maar dat maken we dan in enkele kilometers goed met een stuk dat tot 9% oploopt. Daarna is het even verpozen op de hoogte van de snelweg (1100 m) om dan de rest van de klim aan te vatten naar Cebreiro. Tot mijn verbazing kwam er eerst nog een korte afdaling en een laatste klim voordat ik helemaal boven was.


Het is ondertussen al half elf en een koffie was wel verdiend. Cebreiro is een mooi rustiek stadje en het is de moeite om er even te stoppen. Ook de stempel in mijn boekje mag ik natuurlijk niet vergeten, want van nu af is het belangrijk om toch zeker 2 stempels per dag te hebben staat in de gids.


Na Cebreiro komt een korte afdaling en een nieuwe klim naar Alto San Roque. Hier is niet zo veel te zien behalve het bordjemde de hoogte, dus gewoon doorgereden. Na een nieuwe korte daling en een dorpje komt dan de laatste top met een klim van 8% naar 1335 meter, de Alto do Poio. hier rijd je over een heuvelrug en kan het geweldig waaien, naar het schijnt, want het viel vandaag nogal mee. Het beeld dat hier staat getuigt hiervan.


Daarna volgt een afdaling die heerlijke uitzichten bied. Ik moet er wel even voor remmen want rondkijk terwijl de snelheid hoog is is niet aan te raden. Het is een mooie brede asfaltweg met bijna geen verkeer. Ik heb achteraf gekeken op de GPS en de maximum snelheid stond toch op 56 km/u.

Na de grote afdaling die me op 12 kilometers in een klap 600 meter lager brengt volgen er nog een aantal dorpjes en dan komt Samos met zijn indrukwekkend klooster waar ik bijna helemaal rond mag rijden.


Een beetje spijtig dat de grote weg waarlangs ik nu rijd ook door grote vrachtwagens van een of ander mijnbouw bedrijf gebruikt wordt. Elke 10 minuten passert er wel een, maar ze houden een respectabele afstand, zodat het veilig blijft. En zo kom in dan aan in Sarria, waar ik op aanraden van Marc incheck in de kleine gezellige auberge Oasis. De uitbaatster Sandra zingt de hele tijd.

Na wat pasta koken, die sleurde ik al een hele tijd mee, met wat tomaatjes en sardienen was ik toe aan de blog.

en op het einde na de blog komen de statistieken:
Dag km totaal hoogtemeters
21/5 79 2279 1187


Geen opmerkingen:

Een reactie posten