20 mei 2018

20/5 San Justo - Villafranca del Bierzo

Vandaag een grote klus voor de boeg. De klim naar Cruz de Ferro.  Maar eerst nog even door Astorga fietsen, en daarna langs een kapel bij een bron waar iemand stempels uitdeelde. De priester die daar de viering verzorgd leek zelf wel in de zevende hemel.

Daarna gaat het langzaam omhoog en daarna meer en meer to een stevige klim. De laatste paar kilometers zijn steil, tot 10% en meer. Op sommige plaatsen gaat de weg langs het dorpje terwijl de wandelaars tussen de huizen door gaan.


Bij Cruz de Ferro heb ik dan eerst mijn eigen steentje gelegd.
Op 28 april, bij mijn vertek ben ik nog even in Herent gestopt op de plaats waar het gebouw van het Zavelhuis zal verrijzen en ik nam daar een steentje mee. Dat steentje heb ik vandaag aan Cruz de Ferro neergelegd, speciaal om hen een hart onder de riem te steken.



Daarna gaat het even naar beneden en nog eens omhoog naar het hoogste punt van de Camino, 1515 meter. Het weer zit vandaag echt mee, en het uitzicht is indrukwekkend.



Na de 2 en half uur klimmen komt een klein uurtje afdalen naar Poferrada. En dat is heerlijk, zo door de bochten met de wind langs de wangen. In Ponferrada heb ik dan mijn middagstop gehouden bij het energie museum. Een mooie stad in het oude gedeelte, maar wat me het meeste bij zal blijven is dat de rest van de stad vooral uit losstaande blokken bestaat met veel groen ertussen. misschien wel een goede stadsplanning.

Van daar uit gaat het door een breed dal richting Villafranca del Bierzo. Op het einde nog een klimmetje en een smal dal in om dan mijn albergue te zoeken, vlak bij het Castillo.


Na een verkwikkende douche en wat gesprekken, vandaag geen kamer vol italianen of spanjaarden die ik niet versta, op de Plaza Mayor een menu de diaz gaan eten voor 10 euro. Dat is hier zo op de camino, 2 gangen en nagerecht met brood en wijn voor geen geld.

En nu de statistieken van de dag nog. Je kan die ook terugvinden op de route pagina.
Dag km totaal hoogtemeters
20/5 84 2200 1020

Geen opmerkingen:

Een reactie posten