19 mei 2018

19/5 Léon - San Justo de la Vega

Vandaag dient de dag zich aan met Spaans weer. bij het vertrek nog een beetje fris, maar al vlug warmer en rond de middag voelt het zomers.

Bijhet uit rijden van de stad valt het me nogmaals op dat er hier nog grote delen van de oude stadsmuur bewaard zijn gebleven. Zowel de kathedraal als de romaanse San isidore basiliek zijn hier tegenaan gebouwd.


Verderop bij langs de Rio Bernesga (wat zijn de spaanse namen toch mooi) bij het San Marcos klooster zit een pelgrim het gebouw te bewonderen. Het is dan ook zeer de moeite om eens voor stil te blijven staan.


En dan de stad uit. Het begint een gewoonte te worden om via een groene strook de stad in te rijden en via een drukke hoofdweg de stad terug uit. Gelukkig is het zaterdag en komt een spanjaard dan niet vroeg uit zijn bed, wat het is heel rustig op de weg. vandaag gaat het ook nog door de velden, maar deze kant van Léon zijn die duidelijk kleiner. Er wordt volop water door de bevloeingskanalen gestuurd en hier en daar het veld in.  In  Chozas de Abajo kom ik voorbij een wel heel bijzondere klokkentoren, die bij het kerkje erachter hoort.


Een half uurtje verder is het tijd voor een koffie en een stempel. Ik heb de truk ondertussen wel door. Je drinkt een koffie in een van de albergues voor pelgrims en je krijgt er gratis je stempel bij. Op de kerk tegenover de albergue kon je nog eens zien waar de ooievaars hun nest bouwen. Gisteren zag ik zelfs een bewoond nets in het midden van de stad op een kerktoren.


De rit ging vandaag op het gemak omdat ik maar een korte afstand heb gepland, maar toch ging de afstand redelijk goed op de teller. Rond 11 uur was ik al bij hospital de Orbigo met zijn historische brug met 18 stenen bogen. Er loopt maar onder de eerste paar bogen een rivier, misschien wanneer het in de vroege lente erg nat is dat het dal zich wel met water vult?


Omdat het nog zo vroeg was en ik al meer dan 40 van de 60 kilometers had afgelegd ben ik hier dan maar even blijven hangen om dan toch maar verder te rijden en op een bank bij een speeltuintje mijn middagstop te houden. Wat voor mij een normaal uur is om te eten is voor de spanjaarden nog onmogelijk vroeg, te merken aan de bakker die met zijn auto nog volop toeterend rondreed om aan huis te leveren. Ik gisteren in Léon gemerkt dat in de eetgelegenheden de middag loopt van 13u30 tot 16u en dat men 's avonds niet voor 19u open gaat.

Voor vanavond heb ik een kamer in een Hostel geboekt. Ik was er aan toe om eens een avond wat privacy te hebben, want het was al van in Moustey geleden dat ik me even alleen kon terugtrekken en kon slapen zonder ronkende en snurkende mensen om me heen. Ik heb gemerkt dat er hier elk kwartier een klokkenspel een Big-Ben geluid maakt, maar dat komt niet vanuit de kerktoren maar uit de luidprekers op het stadhuis.

Tot slot nog de statiestieken voor hen die van cijfers houden.
Dag km totaal hoogtemeters
19/5 62 2116 238

Geen opmerkingen:

Een reactie posten