18 mei 2018

18/5 Carrión de los Condes - Léon

Ik had gisteren van de wandelaars al gehoord dat het voor hen een lange dag zou zijn, dus vanmorgen al voor zessen gerommel. En dus ook ik al vroeg op en na een rustig ontbijt toch nog een stuk voor acht uur op de fiets.
Mijn route zou vandaag lange tijd die van de wandelaars volgen. De eerst 5 kilometers gingen over een rechte asfaltweg waar ik soms tussen de stappers door moest laveren. Daarna ging de weg even recht verder als harde grindwegen en het aantal stappers die ik passeerde minderde wat. Deze weg ging zo tussen de graanvelden door tot kilometer 17. Als fietser valt dat mee, maar als wandelaar 17 km rechte weg zonder 1 onderbreking is een hele opdracht. De wandelaar die het verst gevorderd was reed ik rond kwart na acht voorbij na 12 km, die was dus wel echt vroeg uit de veren.

Vandaag was de rit zo vlak als in de Kempen. Met de wind in de rug ging het dus goed vooruit. Sahagún was het eerste echte stadje dat ik passeerde. Hier gaat de weg gewoon door de overblijfselen van de oude San Benito abdij, waar de weg zelfs door de oude poort loopt om de stad te verlaten.


De tocht gaat dan verder langs een rustige rechte weg met daarnaast het pad voor de voetgangers, waarvan er sommigen toch voor het asfalt kiezen. Hier heeft men over kilometers bomen geplant om de pelgrims wat schaduw te geven.

En de Camino is natuurlijk niet alleen afzien, zoals het beeld in Mansilla de las Mulas heel mooi illustreert. En ik heb onderweg al enkele dergelijke taferelen in het echt gezien.


Hier was ik vandaag kilometer 75 al gepasseerd en ook de 2000 van mijn tocht. De fietsroute verlaat hier de route van de wandelaars omdat zij de heel drukke hoofdweg naar Léon volgen. Ik rijd nu via een kleine omweg langs rustige dorpen naar Léon toe en kom door een industrie zone langs de rivier op een fietspad. Hierlangs kom ik ongemerkt in het centrum van de stad.


Na inchecken in Albegue "San Francisco de Asis" heb ik dan nog een uitgebreide wandeling door de stad gemaakt langs enkele kerken, maar ook langs Casa de Botines van Gaudi.


En de statistieken:
Dag km totaal hoogtemeters
18/5 104 2054 312

Geen opmerkingen:

Een reactie posten