17 mei 2018

17/5 Burgos - Carrión de los Condes

Deze ochtend na een goede nachtrust rustig mijn tijd genomen, omdat het weerbericht nogal frisse temperaturen voorspellen voor de ochtend, 8 graden. En het is inderdaad een beetje koud als ik om 8 uur bij de laatsten de alberge verlaat. Het binnenrijden van Burgos was gisteren over een fietspad door het groen, maar het buiten rijden is door het drukke verkeer. Ik heb al wel door dat alle Spanjaarden in de stad op de stoep rijden als die breed is, dus dat doe ik dan ook als het me veiliger lijkt.

Op 10 min ben ik de stad uit en rijd ik tussen de velden. Ik ben nu in de bekende graanvelden aangekomen die op de foto's van de camino altijd zo goud-geel zijn. Nu zijn die allemaal groen en staan er overal sproeiers tussen om ze voldoende water te geven tijdens het groei seizoen. In het begin loopt de route weer ver van de wandelaars, maar na een tijdje kom ik weer een lint pelgrims in het landschap  tegen.

Bij mijn eerste stop voor een koffie kwam ik bij een hevige Spanjaard terecht die nogal kritiek had op Belgie omwille van de Catalaanse zaak, maar ook omdat de Belgische rugby ploeg Spanje heeft verslagen met de hulp van de scheidsrechter, volgens hem. Verder een vriendelijke man hoor.

Een tiental kilometers verderop in Castrojeriz kan je voor 1 euro de schatten van de kerk bewonderen en krijg ik er nog een stempel ook.
Op een bank bij de oude brug over de Pisuerge neem ik mijn middagstop. Er komen heel wat wandelaars voorbij maar ze hebben een andere plaats in gedachten om te eten. Misschien is stipt 12 uur nog wat te vroeg, maar voor mij kwam dat net goed uit.

Van hier af is de route nog vlakker en door de wind heb ik de indruk dat het vooral bergaf gaat. Ik kom nog meer velden tegen met sproeiers en er zijn langs de weg hier ook overal irigatie kanalen. Ik weet niet of ze nog in gebruik zijn, maar het ziet er indrukwekkend uit



Zo kom ik nog redelijk vroeg ik Carrión de la Condes waar ik me aanmelden bij de Refugio Spiritual Santo. De zuster spreekt alleen Spaans maar weet zich toch duidelijk te maken. Na de administratie en stempel brengt ze me naar een grote kamer met 12 bedden die elk netjes voorzien zijn van een stoel ernaast. Alles is er kraaknet, zoals je in zo'n huis wel kan verwachten.

En nu nog de statistieken van de dag:

Dag km totaal hoogtemeters
17/5 98 1949 640

4 opmerkingen:

  1. Hey Erik. ik hoorde gisteren van ons moeder dat je op weg bent. IK had het een hele tijd al eens gehoord of ergens gelezen dat je die plannen aan 't maken was. HEEL knap vind ik dit en ik heb er veel respect voor!! vooral je motivatie om dit te doen voor 't Balanske!
    een fietstocht naar Compostella staat ook al heel lang op mijn TO DO - lijst, maar altijd is er wel iets om dat uit te stellen.
    ik ben sinds nu ook een volger (en sponser ;-) ). ons moeder volgt je blog ook, dus weet dat je niet alleen fietst.
    het ga je goed onderweg en je bereikt meer en meer je einddoel!
    nogmaals veel respect!!

    groeten,
    Geert Vanmechelen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind de steun heel fijn, en als je er ooit toe komt om zelf te gaan kan ik je altijd wat tips geven.

      Verwijderen
  2. Hola Erik, je zit 2 dagetappes voor. Ik ben vandaag in Burgos. Geniet er van

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik geniet er zeker van. Ik zie op je blog dat jer er ook van geniet. Buen Camino

      Verwijderen