14 mei 2018

14/5 Pamplona - Los Arcos

Vanmorgen al vroeg wakker omdat er toch altijd een paar pelgrims echt vroeg willen vertrekken. In een grote refuge (140 bedden) heerst er 's ochtends een georganiseerde wanorde. Iedereen doet zijn ding en toch is niemand gehaast.

En dan nog even een baguette kopen, want een keer de stad uit weet ik niet of ik nog iets vind. Ik had gekozen voor de variant langs de Rio Arga en dat was geen verkeerde keuze. Na een wijndomein moest ik ineens het dorp tegen de berghellingen in en men was daar op de koop toe nog aan het werken zodat ik een nog steiler straatje in moest.


Daarna was het vooral natuur. De weg volgde de rivier zoveel mogelijk, maar dat was met de nodige ups en downs. En mooi dat het er was, ik werd er stil van. Ik stopte voor een foto en wat je niet kan zien op deze GSM-kiek is dat er daar een ijsvogel op een tak zat  en dat er in die grote bomen naast een aantal aalscholvers ook een visarend of zeearend zoiets zat. Ik heb daar zeker 10 minuten staan kijken voor ik besefte dat ik eigenlijk ook nog een weg moest verderzetten.


Bij Puente La Reina kwam mijn route dan weer samen met de hoofdroute.  Hier ben ik niet terug het stadje ingereden maar ik heb er wel een korte eetpauze gehouden bij de historische brug.


Daarna volgt de route de oude hoofdweg die niet vervangen is door de snelweg die er naast ligt. Een brede weg zonder verkeer maar wel constant op en af.

Middagpauze in Estella bij net geen 60 km, en het beste is er voor vandaag wel af. Ik denk dat ik toch niet tot LongroƱo zal rijden, zoals ik eerst dacht. Na Estelle staat ergens de bekende Wijnfontein langs de route voor wandelaars, en met wat uitkijken heb ik ze gevonden. Na een bescheiden teugje wijn heb ik mijn beker dan maar afgewassen zoals de monniken dat ook doen.


In Los Arcos had ik het wel gehad en na 80 km keek ik de slaapplekken even na en blijkt dat er een refuge is die door Vlaamse vrijwilligers wordt opengehouden. Mooi meegenomen natuurlijk. Hier ontmoette ik eerst de man uit Balgiƫ terug die ik al tijdens de klim naar Roncesvalles had ontmoet. Wanneer we ginegn eten kwamen we nog een Antwerpse dame tegen die maar een korte try out van de camino komt doen.

De statistieken:

Dag km totaal hoogtemeters
14/5 81 1668 974

Geen opmerkingen:

Een reactie posten