13 mei 2018

13/05 St-Jean-Pie-de-Port - Pamplona

Vandaag de klim over de Pyreneeën. Maar eerst nog even een klein detail regelen, namelijk nieuwe remblokjes steken. Dat had ik zo gepland en dat is ook wel nodig. Na die activiteit en een grondige wasbeurt van de handen, je weet hoe dat is met een fiets na 1500 km, kon ik vertrekken. 

Het regent een beetje, dus regenkleding die bijna droog is aangetrokken en daar gaan we dan. Eerst de rij voetgangers kruisen die de GR route nemen en dan de D933 op. De gids vermeld lokaal vrachtverkeer, maar op een zondag is de weg echt rustig. Na een korte klim wordt de weg golvend omhoog en het is de eerste 11 km goed te doen. Na Valcarlos wordt het steiler en de 16 resterende kilometers gaat de versnelling alleen maar tussen de 3 kleinste standen. Elke helling heeft zijn versnelling.


Onderweg nog even gestopt bij een andere fietser en het bleek een Antwerpenaar en ervaren afstandfietser.

Bij de aankomst boven ben maar even gestopt om mijn windstopper bij aan te trekken want het was er erg koud.


Vanaf de top naar Roncesvalles is een korte afdaling van enkele kilometers maar daar ben ik niet echt gestopt omdat mijn natte vingers zowat bevroren waren en ik vlug warmere oorden wilde opzoeken, en dat lukte ook want na een eind dalen was het toch al wat warmer en daar ben ik dan gestopt voor een vroeg eetmoment. In de klim was ik daar niet voor gestopt. De worst die ik gekocht had smaakte., En ik kreeg het al vlug wat warmer.
Na een stukje verder dalen kwam er nog een klim van 3 km aan 6% en na een mooie afdaling met veel bochten nog een laatste klim van 2 km aan 7%. Op de top kruist het pad van de wandelaars de dag en de koffie smaakte.


Van daar af ging het in dalende lijn naar Pamplona. De weg werd almaar drukker.
Uiteindelijk kwam ik aan in het centrum en na wat zoeken en een spontane tip van een werkman vond ik de refuge die gehuisvest is in een voormalige kerk

En nu nog de statistieken:

Dag km totaal hoogtemeters
13/5 76 1583 1353

Geen opmerkingen:

Een reactie posten