27 mei 2018

27/5 Olveiroa - Santiago de Compostela

Doordat ik gisteren de klim tot Olveiroa heb gedaan is het vandaag een korte en relatief gemakkelijke rit. Hoewel, gemakkelijk bestaat hier niet echt. Wanneer men een weg legt is een helling van 5% normaal en dus is dat ook de helling die je vaak op moet. Alles bij elkaar toch nog een pittige rit dus.

En nu weet ik waarom de Sweerman gids voor de heenweg de mooie route langs Pardon en Noia voorstelt, die toch een heel stuk langer is. Vandaag gaat het langs een grote weg met op de meeste plaatsen een strook van een kleine meter waar je op kan fietsen. Gelukkig is er op zondag niet zo veel verkeer en kan ik toch rustig rijden.
Onderweg toch even in een Bar-Café gestopt voor een koffie en koek, want deze ochtend heb ik maar een beperkt ontbijt gehad.

In Brandomil ben ik even gestopt aan de historische brug en heb ik het 2 talige bord bekeken dat daar staat. Een uitleg in een andere taal dan spaans is hier een uitzondering. Hier zijn zowel Romeinse als oudere monumenten in de buurt te ontdekken, maar je moet er wel een wandeling van 8 km voor maken en dat zie ik niet onmiddelijk zitten, dus toch maar verder gereden.


Bij aankomst in Santiago had ik al 3 Nederlandstalige gesprekken in de kleine straatjes voor ik bij de kathedraal was. Ik ontmoette er terug de 2 dames van gisteren in Muxia.

Op het plein stuurde ik een berichtje naar Luc die ik in Compiègne ontmoette en 
waarvan ik de blog sindsdien ook volg. We zijn een pint gaan drinken en hebben voor vanavond afgesproken om samen te eten. 

Na het inchecken in het hostel van een paar dagen geleden, heb ik nog een wandeling gemaakt in een ander deel van Santiago en in het park daar heb je een goed zicht op de oude stad.

Ik schrijf dit nu zoals gewoonlijk ergens op een bank en zal ook deze keer de laatste afwerking vanavond doen om dan mijn verhaal te publiceren.

Het is voorlopig mijn laatste verhaal. Morgen komt Mieke voor enkele dagen naar hier en gaan we samen de tourist uithangen in een echt hotel. Ik hoorde van het thuisfront dat er een aantal trouwe volgers van deze blog zijn. Voor hen en voor alle anderen die de blog af en toe volgen of me al dan niet rechtstreeks iets hebben laten weten, alvast bedankt voor de morele steun aan mij en voor de bijdrage op de rekening van het Balanske.

Voor de laatste keer heb ik ook nog de statistieken van de dag. Je kan alle ritten bekijken  op de route pagina.
Dag km totaal hoogtemeters
27/5 60 2652 654

Het gaat jullie good en  als je zelf op weg gaat ... Buen Camino

1 opmerking:

  1. hey Erik, knap dat je er geraakt bent! een hele prestatie. hopelijk heb je gevonden hetgeen je zocht op deze tocht. in ieder geval respect en waardering!
    uit je verhalen blijkt ook de vele leuke ontmoetingen onderweg en dat maakt natuurlijk zo'n tocht veel rijker.

    het ga je goed en ik hoor je verhaal mogelijks nog wel eens .

    tot laten,

    Geert Vanmechelen

    BeantwoordenVerwijderen